torsdag 28 oktober 2010

ILSH I love Shanghai, Torsdag 28 oktober


Vi rullar in i Shanghai och nu klarar sig inte gruppen utan de adresslistor och kort vi delar ut med kinesiska tecken. Valentina, som varit med mig här tre gånger, säger att jag hittar bättre i Shanghai än i Stockholm och framför allt när det blivit mörkt och då har hon ändå halva sin familj här. Shanghai har fördelen för oss européer . Du slipper köper och VIP listor och du fixar enkelt bord på de coola restaurangerna. Det är långt från den hets som jag t ex upplever i städer som New York, London och Paris.

Detta är femte resan jag gör med elever till Kina och ingen har någonsin blivit hotat, rånad eller liknande. Jag släpper hellre dem fria här än ber dem gå hem från Öppet Hus i Malmö eller Helsingborg. Det känns verkligen tryggt här.

Efter incheckning rusar de ut till den nyrenoverade ”the Bund” och vidare med sina adresslistor. De så tidigare stadiga Hongkongbenen har blivit lite vingliga Kinaben nu. Nästan alla hittar till Mannheimer och Swartling där Oliver och hans kollegor berättar om sina erfarenheter som expat och jurist i Shanghai.Efterår visar jag upp mitt vattenhål Xitiandi, dit jag flyr när jag blir Kinatrött.

På the Bund har kineserna satt upp sin ”Financial Bull” av samma konstnär som gjort the Wall Street Bull. Den lär vara lite större, lite tyngre och lite rödare i sin färg. Detta är en tydlig manifestation att Shanghai vill bli världen största financentrum. Klockan på Customs House har Mao’s nya vänner lyckats behålla i år igen. Under drygt 50 år var den nedplockad och var då ett utropstorn där sen sanna läran proklamerades. Numera finns det en del hippa barer i huset!

Ingen chaufför kan läsa en karta. Kineserna är liksom ej kompatibla med detta fenomen som kallas kartor. Jag tror därför inte vi bör oroa oss för en eventuell invasion. Jag tror inte de hittar till Malmö, Helsingborg och Växjö. Kanske hittar de Kalmar, men där var ju de bara en kort stund innan de stack vidare.

Vad värre är, är at min blogg blivit spärrad. Jag måste nu skicka mina kommentarer per mail till Sverige där de läggs upp. Facebook funkar inte och inte heller Spotify. Trots ett ultamodernt Shanghai känner jag mig kastad in i fördatorisk tid igen!


Hu Jintau styr och ställer här i Mittens rike och tydligen förbereder han för sin pension 2012 och nästa namn vi måste lära oss är Xi Jinping samt hans högra hand Li Keqiang. Just nu verkar oddsen vara på Xi Jinping som nyligen blivit utsedd som chef för försvarsmakten. Enligt ett uttalande är den defensiva försvarsmakten defensiv i sin natur. Ganska oaggressiv alltså! Det blir spännande att se vilken väg Kina tar. Ett starkt centralstyrt Kina, som det nästan alltid varit eller ett mer liberalt. I ett mer liberalt Kina vill nog flera regioner ha ett större självstyre och vi västerlänningar kan fråga oss: Vill vi ha ett starkt Kina eller ett svagt Kina fyllt av interna konflikter och instabilitet. Vi bör nog förbereda oss för det värsta, men hoppas på det bästa. Vilken färg på draken vill vi se?

Jag och några andra flyr bort till Shintori som är en av mina favoritkrogar i Stan. För att komma in måste du känna till hur dörren fungerar och det är inte helt självklart. Här bjuds det på godsaker och hur mycket vi än provar slutar inte notan på mer än 100 kr per person. Vi bjuder Anna som är en klipsk tjej från Helsingborg som pluggar kinesiska här. Hennes egen blogg kan du följa påwww.studyadvantage.se . Detta är en tjej som verkligen kan inspirera dagens elever att prova sina vingar i Kina.

På natten hem i taxin rusar vi på motorvägen i full fart 50 meter över marken. Det känns tokigt ,men om en motorväg proppar igen, så bygger man en till 50 meter ovanför! Trots att det är sen torsdagskväll är det tät trafik och det är det, trots att Shanghai bara släpper 8000 nya nummerskyltar varje månad och de säljs på auktion! Förra månaden blev den dyraste 50 000 kr, d v s 4 gånger månadslönen till henne, inte långt härifrån, som sytt de kläder du har på dig!

Hang Seng upp 0,2% idag. Detta blir nog en bra vecka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar