onsdag 19 januari 2011

Entreprenör, mentor, gästföreläsare och alumnielev!

Jag är stolt över vad många av våra alumnielever tar för sig. I dag blev jag lite extra stolt när jag slog upp Dagens Industri idag och på sidan 20 fick jag se en stor artikel om företaget Mionix från Växjö.

Peter Nygren, en av grundarna, är inte bara en entreprenör, utan även gästföreläsare och mentor på ProCivitas. Det viktigaste kanske är att Peter är också alumnielev från Växjö 2006. Redan i skolan var han en sann entreprenör och ekonomiskt inriktad och vann bl a skolans aktietävling. Efter gymnasiet gick Peter en utbildning i entreprenörskap på Linnéuniversitetet och där träffade han sin nya kollega.

Jag håller fullt med Peter tips som entreprenör i dagens affärstidning:

  • Börja inte med företagsprofil, börja med produktutveckling och försäljning
  • Ha tydliga mål. Gör budget och affärsplan för att minska startsträckan
  • Skaffa avtal på allt som är viktigt, även om det är en tråkig syssla

En lång rad av våra alumnielever har kommit tillbaka till ProCivitas som gästföreläsare, men jag tror att Peter är den första som också är mentor till befintliga elever på skolan.

Jag hoppas verkligen att Peter och Mionix lyckas och kan vara förebilder inte bara för ProCivitas elever utan för alla ungdomar i Sverige. Sverige behöver fler duktiga entreprenörer!

Tyvärr går det ej att länka till artikeln och jag vill minnas från copyright reglerna jag inte får lägga upp sidan som en PDF för er. Så ni får vackert gå och köpa dagens Dagens Industri eller skaffa er ett password till www.dagensindustri.se där du kan läsa hela artikeln i PDF format. Här får du nöja dig med en länk till http://www.mionix.net/

1 kommentar:

  1. Wow, vilken kille! Verkligen inspirerande. Jag hoppas att vi får läsa om fler ProCivitasalumni i DI och andra tidningar snart.

    SvaraRadera